fbpx
Skip links

Personal branding – od czego zacząć?

Wszędzie czytasz o budowaniu marki osobistej, ale nie bardzo wiesz, jak stać się Stevem Jobsem na swoim LinkedInie? Nie każdy musi to wiedzieć i to jest w porządku. Budowanie marki osobistej to przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania, który powinien opierać się o konkretne wartości. Co robić, aby o Twoich sukcesach wiedziało więcej osób niż Twoja rodzina?

Dowiedz się kim naprawdę jesteś

Każdy z nas ma swoją własną markę, swój personal brand, własny styl bycia, który jest tylko „nasz”. Dotyczy to de facto każdego rodzaju naszych relacji międzyludzkich. Różnica pomiędzy naszą marką w relacjach międzyludzkich, a naszą marką w biznesie jest to, że w tym drugim przypadku przekłada się to bezpośrednio na zarobki. Autorem idei marki osobistej jest Tom Peters, który w już w 1997 roku opublikował swoją koncepcję w artykule „The Brand Called You”. Jak pisze Peters: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp. z o.o. (…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki »Ty«. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej.”

Tworzenie swojego wizerunku (self brand), wybroni się wtedy, kiedy jest on oparty o wartości, które Cię definiują. Jeśli będziesz chciał stać się innym człowiekiem niż w rzeczywistości jesteś to… nie wróżymy Ci świata padającego do stóp Twojej marki osobistej. Zanim zaczniesz myśleć o wdrożeniu działań z zakresu personal brandingu, sprawdź kim naprawdę jesteś i jak chcesz się komunikować. Jak to zrobić?

Z pomocą może przyjść quiz na archetyp marki. Zajmuje 10 minut, a pomoże określić Twój charakter i styl komunikacji. To dobry początek do tego, aby wizerunek był naprawdę Twój. By określić kim jesteś, możesz też poszukać (i zapisać) co Cię wyróżnia, jakie emocje wywołujesz w innych, jakie teksty Ci się podobają, co Cię rozśmiesza, a co jest dla Ciebie cool i spójne z Twoimi wartościami. Kiedy odpowiesz sobie na te pytania, będziesz miał obraz tego, kim jesteś.

Bądź… sobą

Autentyczność jest niezbędna do zbudowania silnej marki osobistej. Nie chodzi tu o robienie z siebie superbohatera, zmianę swojej osobowości czy odgrywanie roli osoby, którą chcielibyśmy być, a nie jesteśmy. Znajdź odpowiedź na pytanie co Cię wyróżnia i dlaczego jesteś wyjątkowy. To ma być Twoja historia, którą trzeba opowiedzieć światu. Ważna jest prawda – to jak mówisz, zachowujesz się, buduje zaufanie odbiorców Twoich treści, a to jest konieczne do zbudowania pozycji lidera. Autentyczność ma bezpośredni wpływ na tzw. spójność marki. To znaczy, że Twoje działania i zachowanie muszą być spójne i zgodne z wartościami, które komunikujesz.

Bez pośpiechu

Dobrze nam znane modele B2C (business to consumer) i B2B (business to business) są wypierane przez H2H czyli human to human. Lubimy bezpośredni kontakt, skracanie dystansu, szybkość przepływu informacji, dlatego tak dobrze przyjmuje się personal branding, który wpisuje się w ten trend. I chociaż żyjemy w czasach dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, personal branding buduje się bez pośpiechu w trybie totalnego slow.

Trwałe relacje buduje się długo, dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość. Przy budowaniu marki musisz stać się rzemieślnikiem, który z kunsztem i oddaniem przechodzi przez poszczególne etapy wyrabiania swojego dzieła. Jednak zapewniamy, że budowanie (wiarygodnej) marki osobiste, przyniesie realne korzyści biznesowe. Z czasem coraz więcej osób zacznie zauważać działania, ufać Twojej wiedzy.

Nie musisz być z tym sam

Budowanie marki osobistej to modny temat. Warto zadać sobie pytanie czy muszę to robić kompletnie sam? Jasne, Twoja marka powinna być bardzo osobista, ale dobrze wiemy, że nie każdy jest umysłem ścisłym, nie każdy musi pisać kwieciste zdania. Sęk w tym, by nie przegiąć z kreowaniem wizerunku. Gdzie znaleźć złoty środek?

Grunt to znaleźć takich ludzi, którzy pomogą, będą słuchać tego co mówisz i z którymi po prostu złapiesz wspólne „flow”. Może to być wyspecjalizowana agencja, która pomoże wskazać miejsca, gdzie mogą być odbiorcy Twojej wiedzy i pomoże w byciu konsekwentnym w komunikacji. Potraktuj to jak inwestycję w siebie. Po pewnym czasie przywykniesz do regularnych inicjatyw. Dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i mówienie o swoich sukcesach z odpowiednim wsparciem, może także okazać się dobrą zabawą.

 

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu budowaniu marki osobistej? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc i napisz do nas!

Leave a comment