fbpx
Skip links

Cisza olimpijska jak cisza przedwyborcza?

Igrzyska Olimpijskie to jedna z najważniejszych imprez sportowych – nie tylko dla sportowców, ale także dla reklamodawców i sponsorów sportu. Podpowiadamy, jak wygląda cisza olimpijska i jakich zasad powinien przestrzegać sportowiec, aby ich nie złamać.

W okresie Igrzysk Olimpijskich, zgodnie z Regułą 40 Karty Olimpijskiej, występują ograniczenia w wykorzystywaniu wizerunku członków Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej – czyli każdego, kto jedzie na Igrzyska Olimpijskie. Okres, w którym występują te ograniczenia nazywany jest „Ciszą Olimpijską” (ang. Blackout Period). Międzynarodowy Komitet Olimpijski – na każde igrzyska – określa zasady wykorzystywania wizerunku oraz okres „Ciszy Olimpijskiej”. Termin ciszy wyznaczony przez Polski Komitet Olimpijski to 13 lipca – 10 sierpnia.

Po co te zasady?

Do przestrzegania tych zasad zobowiązani są wszyscy Uczestnicy Igrzysk, a także organizacje wykorzystujące wizerunki sportowców w swoich działaniach reklamowych, federacje sportowe i managerowie zaangażowani w doradzanie sportowcom w zakresie ich działalności reklamowej. Międzynarodowy Komitet Olimpijski wprowadzenie ciszy olimpijskiej tłumaczy solidarnością sportową. Co to znaczy? Poprzez zaakceptowanie pewnych ograniczeń na czas Igrzysk, sportowcy, którzy korzystają ze sponsoringu osobistego, pomagają zapewnić fundusze udostępniane wszystkim reprezentacjom narodowym, niezależnie od sukcesów ich sportowców. Tym samym wspierają zasadę solidarności i pomagają zapewnić, by sportowcy z całego świata mieli możliwość uczestniczenia w Igrzyskach.

Jak zadbać o sponsorów?

Cisza olimpijska mocno ogranicza możliwości współpracy ze sponsorami. Wszyscy sponsorzy zawodników indywidualnych są zaliczani do Partnerów Nieolimpijskich, w związku z czym w czasie ciszy olimpijskiej można podziękować sponsorowi za wsparcie tylko raz. Muszą to być proste komunikaty, które NIE zawierają żadnych oświadczeń i sugerowania, że dany produkty lub usługa pozwoliły sportowcowi na osiągnięcie sukcesu, nie mogą zawierać działań niezgodnych z wartościami Ruchu Olimpijskiego, np. reklamować produkty zawierające tytoń lub używki. Podziękowania nie mogą zawierać Dóbr Olimpijskich – to znaczy medalu, kółek olimpijskich, maskotek, piktogramów (grafik olimpijskich), emblematów reprezentacji narodowej, słowa „olimpijski”, „Igrzyska Olimpijskie”. „Olimpiada”, „Tokio 2020”.

PKOI za jeden komunikat z podziękowaniem dla wszystkich Partnerów Nieolimpijskich uznaje pojedynczy, identyczny komunikat, który może zostać opublikowany jednocześnie na kilku platformach społecznościowych. Posty nie mogą sugerować żadnych powiązań komercyjnych pomiędzy MKOl, Igrzyskami, PKOl lub reprezentacją olimpijską a danym Partnerem Nieolimpijskim.

W trakcie ciszy olimpijskiej sportowiec może pozwolić sobie na udostępnianie treści zamieszczane na kontach MKOl, KOIO Tokio 2020 lub PKOl w mediach społecznościowych. Jednak takie publikacje bądź udostępnienia nie mogą zawierać wyrazów podziękowania dla Partnerów Nieolimpijskich i nie mogą się do nich w żaden sposób odnosić – nie trzeba zawiadamiać MKOI i PKOI przed publikacją takich komunikatów.

Wszystkie informacje o 40 regułach Karty Olimpijskiej.

Potrzebujesz pomocy w przepisach świata sportu? Napisz, pomożemy Ci zadbać o Twój sportowy wizerunek.

Leave a comment